En sista Diamond League

Idag har jag varit sådär duktig igen som jag kan vara ibland. Har bla tvättat tre maskiner, diskat, rensat och rengjort min sminkväska, renbäddat sängen och strykt kläder. Ibland kan jag som sagt om jag vill.

Nu ikväll har jag tittat på årets sista friidrottstävling, sista Diamond League. Och jäklar var mycket bra den bjöd på! Två dagar efter att Usain Bolt tjuvstartat i VM-finalen på 100 meter så bad han om ett 100 m-lopp i Bryssel den här sista tävlingen. Han ville vara årets snabbaste man vid säsongens slut. Ingen arrangör säger nej när det är Usain Bolt som frågar efter något sådant och det blev såklart ett lopp på 100 meter ikväll. Och vad gör Bolt? Jo, han springer såklart årets snabbast lopp på 9,76 och avslutar säsongen som världens snabbaste man, efter en sisådär början av säsongen.

Ingen hade väl riktigt räknat med vad som skulle ske där efter. Bolt träningskompis och även vinnaren av just 100 metersfinalen i VM, Yohan Blake, gjorde något som fick hela friidrottsvärlden att tappa hakan. På loppet med den dubbla distansen, 200 meter, så sprang han som aldrig förr och när han kom i mål visade klockan på 19,26. För er som vet lite om friidrott så vet ni vad den siffran betyder. Han var endast sju ynka hundradelar från Usain Bolts otroliga världsrekord! Sju hundradelar! Bolts rekord var en fantastisk bedrift och att någon ens skulle komma att vara i närheten av den var nästan omöjligt. Men så springer Blake på en tid som han är näst snabbast genom tiderna med. Detta får tankarna på om Blake kommer kunna utamana Bolts rekord nästa år. OS i London hägrar och det kommer med all sannolikhet bli något alldeles extra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0