2 x Bale

Innan jag går och lägger mig tänkte jag bara passa på att tipsa om två filmer som jag och Magnus tittade på igårkväll, som var lillebrors sista kväll hemma den här gången.

Vi började med The Prestige där Christian Bale och Hugh Jackman spelar två magiker, Alfred Borden och Robert Angier. Dom lever i London under slutet av 1800-talet. Alfred är en riktigt bra magiker som saknar karisman medan Robert är sämre som trollkarl men är en duktig underhållare. När Alfred under sin show utför vad som verkar vara det perfekta tricket blir Robert besatt av att komma på hur han gör det och hur han själv ska kunna kopiera det och bli lika känd. Jakten leder honom till USA och den mystiske elektricitetforskaren Tesla som förser honom med en djävulsk maskin som orsakar ännu mer besatthet hos Robert och får honom att begå hemska saker.

Filmen är väldigt speciell men samtidigt sjukt spännande på det där psykiska sättet. Det blir som en deckare där man själv försöker komma på hur Alfred lyckas med sitt trick. Filmen har tydligen fått två Oscars och jag tyckte den var riktigt bra faktiskt. Men som sagt, lite speciell var den allt!

                    


När The Prestige var slut zappade vi över till nästa film med Christian Bale. Denna gång var det 3:10 To Yuma där motspelaren hette Russell Crowe. Filmen, som är en westernfilm, handlar om den fattige ranchägaren Dan Evans som tar chansen att tjäna pengar genom att delta i att överlämna den infångade laglösa och mördaren Ben Wade till 3:10 to Yuma, tåget som ska föra Wade till rättegången i Yuma. Wade är som sagt en mördare och med hans gäng som ska rädda sin boss i hälarna och andra faror längs med vägen så blir resan väldigt farlig. Samtidigt så utvecklar Evans och Wade en respekt för varandra.

Jag tycker faktiskt om westernfilmer och den här, lite nyare filmen, var riktgtigt bra! Bra skådespelare och bra story som blir riktigt spännande.

                        

Se båda filmerna vettja!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0