So it begins

Äntligen är det dags för friidrotts-VM! Som jag har längtat! Lagom till att jag slutat arbeta dessutom vilket ger mig chansen att sitta uppe hela nätterna och hålla Popsen och c/o sällskap. För nattvak kommer det bli. Eftersom VM avgörs i Sydkorea och Daegu så kommer största delen av sändningarna visas under natten och tidiga morgonen. Men det är lite mysigt också. Sitta uppe i mörkret hela natten och titta. Jag minns när OS i Vancouver var. Då satt jag uppe och titta på nattens hockeymatch, åt frukost för att sedan kliva direkt på bussen och åka till skolan.

Årets VM kommer förmodligen bjuda på mycket spännande. I många grenar är det helt öppet om medaljerna och vi kommer nog få se många överraskningar. För svensk del ser det inte vidare ljust ut. Med endast fjorton deltagare så finns det inte så stora förhoppningar om medalj. Carolina Klüft måste hoppa årsbästa för att ens ta sig vidare från kvalet, Christian Olsson är förvisso i någorlunda form men hans motståndare är i ännu bättre form, Emma Green har en liknande position. Och sen är det väl inga fler som egentligen har en möjlighet att komma topp tre. Kanske då maratonlöperskan Isabellah Andersson som springer redan i natt.

Men bortser man från svenskarna så finns det mycket spännande att se fram emot. Längtar speciellt till herrarnas spjut där min älskling Thorkildsen förhoppningsvis kommer sopa banan av resten. Herrarnas höjdhopp kommer också bli spännande då det varit så otroligt jämnt under säsongen. Sen kommer självklart alla löpgrenar få en att sitta på helspänn.

Usain Bolt. Friidrottens superstjärna. Han har inte haft någon speciellt bra säsong hittills med hans mått mätt. Men nu är det VM och det finns väl egentligen ingen som inte ser honom som mästerskapets stora vinnare. 200 meter kommer han definitivt vinna. På 100 meter är det mer osäkert där han endast hade årets sjunde bästa tid innan mästerskapet. Men efter att både Asafa Powell och Tyson Gay drabats av skador och inte kan delta, plus två dopningsfall, så ligger han nu topp tre. Och när det kommer till en VM-final tror jag ingen kan slå honom. Han är ju Usain Bolt.

Så nu vet ni vart ni har mig den närmaste tiden. Framför tv:n under nätterna och antingen i sängen eller på jobbet under dagarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0