I'll Be Your Mirror

Hela denna "bröllopshelg" började med en förskräcklig bilresa ner till Stockholm. Egentligen var det helt okej ner till Stockholm men väl där började min värsta mardröm. Under 45 minuter bröt min "kära gammelmoster" mot minst fem trafikregler. Jag tänker inte gå in på några detaljer men det var det absolut värsta jag varit med om och jag trodde jag skulle dö flera gånger om. När vi väl kommit fram till Långholmen så kastade jag mig ur bilen för att aldrig sätta mig in den igen.

Av det som återstod av fredagen installerade vi oss i våra rum på vandrarhemmet på Långholmen, ett före detta kronohäkte där rummen var gamla fängelseceller där fngar suttit. Riktigt häftigt! Hela vandrarhemmet/hotellet var inrett med inspiration från fängelset och mycket hade lämnats så som det en gång sett ut. Vid sjutiden gick vi ner till bottenvåningen och puben "Finkan" där brudparet Jim och Eva hade samlat enbart familjen. Vi var runt tjugo personer som åt och drack och hade det väldigt trevligt sådär kvällen före den stora festen. 

På lördagen var det då dags för min pappas kusin Jim att gifta sig med sin Eva. Bröllopet höll rum på Carlhälls Gård på Långholmen. Detta var en borglig vigsel och den skedde utomhus i trädgården utanför och förhållandena hade inte kunnat vara mer perfekta. Klarblå himmel, solen sken och det var väldigt varmt och skönt. Själva vigseln var otroligt fin och det verkligen strålade om brudparet och jag tror nog att alla nittio personer som var där  var lite tårögda. Efter en relativt kort men väldigt fin vigsel skålades det i champange för de nygifta och massvis med foton togs. Självklart hade jag glömt min kamera hemma. Som tur var fanns det andra som kunde ta kort och det fanns även en anlitad fotograf där som senare ska lägga upp alla bilder från festen på parets hemsida.

Efter alla gratulationer och mingel så var det dags för middag. Tre rätters god mat bjöds det på och hela middagen var en väldigt rolig upplevelse. Min släkt är ju ganska galen och det första uppträdandet stod min farmor, hennes systrar och Jims kusin Katharina för. Här bjöds det på egenskrivna låtar om både Jim och Eva och det bjöds på högljudda skratt. Under reseten av middagenbjöds det på ett flertal otroligt roliga, kreativa och söta tal från ett flertal personer, bl.a. så hade Evas tjejkompisar snott Evas "dagbok" och det bjöds på utdrag ur den ända ifrån 7 års ålder fram till den dag då Jim friat. Det bjöds även på flera pusskalas. När bruden lämnat salen så plingades det för fullt i glasen och alla de kvinnliga gästerna rusade fram och pussade på Jim och det var inte lite förvånad Eva blev så hon kom tillbaka och fick se sin nyblivna man full med läppstiftsmärken i ansiktet. Vice versa blev det naturligtvis när Jim lämnade lokalen, alla män och pojkar sprang då fram och pussade Eva. Väldigt roligt måste jag säga!

Efter middagen bjöds det på en underbart god och vacker brudtårta samt lite lekar för brudparet. När detta var avklarat så förvandlades middagsrummet till discogolv. Brudparet dansade först en tryckare men direkt efter skruvades volymen upp och Carola tog ton med "Mickey". De högklackade skorna kastades av och det blev full fart på dansgolvet. Det var väldigt roligt eftersom det var ganska mycket yngre människor där och även om både Jim och Eva är över trettio så är dom och deras vänner snarare knappt tjugo i sinnet. Det var fullt ös på dansgolvet med andra ord!

När klockan närmade sig halv två kände jag att det räckte för kvällen, riktigt trött var jag plus att jag haft en förkylning som legat och lurat under helgen så var inte alldeles på topp. Vi återvände då till vandrarhemmet på Långholmen där vi bodde och somnade direkt.

På söndagen sen var det dags för hemresa men först en riktig långpromenad i det sköna höstvädret, precis som vi gjort på lördagen. Långholmen är så otroligt vacker och vyn över staden är underbar, vattnet runtomkring, båtarna som gör en sista sväng innan de ska tas upp för den här säsongen, mysiga parker och färgglada löv som täcker marken. Tjusigt.

När det sen var dags att lämna Stockholm så gick det bra mycket bättre än att komma dit, något som till stor del berodde på att det var andra som körde. Vi styrde mot Gnesta där vi åt middag hos släkten och hämtade upp far min. Sen återvände han och jag hem medans vi lämnade kvar farmor. Hemma i Ramvik igen vid tio och finns det något bättre än att få sova i sin egna säng?

Detta var en väldigt trevlig helg med strålande väder, ett fantastiskt vackert bröllop och underbara människor. Kanon helt enkelt! Och som sagt, bilder kommer så småning om!

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

låter som en underbar helg absolut!

2010-10-05 @ 19:08:11
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Anna

Verkar som du hade det riktigt bra! :D förutom i början då ;)

2010-10-05 @ 20:58:11
URL: http://danielssonanna.blogg.se/
Postat av: josephine

sv: what?:O hur tänker dina kompisar om dem spelar kents musik på en fest ? :o kram

2010-10-06 @ 07:35:56
URL: http://stjupid.blogg.se/
Postat av: josefin

tack för tipsen..

ska försöda införskaffa kallentofts andra böcker så snart som möjligt för sommardöden tyckte ja va riktigt bra..

2010-10-06 @ 12:18:10
URL: http://emmajosefinwedin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0