Flykten från Alcatraz

I dagens Aftonbladet följde det med en liten bilaga som handlade om superfängelset Alcatraz och den spektakulära rymningen som ägde rum där 1962 där tre män faktiskt lyckades fly. Denna historia har alltid fascinerat mig så jäkla mycket och jag tycker det är ruskigt intressant. Jag har sett ett par dokumentärer om det och även läst liknande reportage som det i Aftonbladet.
För er som inte vet vad jag pratar om så var det tre män (egentligen fyra, men den fjärde övergavs alldeles innan flykten eftersom han inte lyckades kommar ur sitt ventelationsgaller i cellen) som på ett spektakulärt sätt planerade och lyckades genomföra en flykt från världens hårdaste fängelse, Alcatraz. Genom att planera flykten under en lång lång tid lyckades det med det omöjliga som ingen annan tidigare lyckats med. För att kunna genomföra flykten gjorde de bla dockhuvuden av tvål, papper, cement och färg som de la i sina sängar och lurade vakterna med medans de själva arbetade med att bla bygga en flotte av flytvästar och fila ner muttrar i trumman de skulle fly igenom. De lyckades med allt och klarade sig förmodligen med livet i behåll till friheten. 2/3 av de som drunknade i vattnet utanför fängelset hittades och om dessa fångar nu drunknade borde åtminstone någon rimligtvis ha hittats. Än idag letar USA efter rymlingarna som idag skulle vara runt 80 år gamla och tips väller in från hela världen men man har ännu inte hittat dem. Kort efter flykten lades Alcatraz ner.

Trots att de var/är kriminella fångar tycker jag det är en sån jäkla häftig historia och visst skulle det vara ganska coolt om de fortfarande var i livet?

Det finns ju en film om detta som heter just Flykten från Alcatraz med Clint Eastwood i en av rollerna och jag har ännu inte sett den men hoppas få göra det snart!


Kommentarer
Postat av: Anna

Bara ett exempel på att allt är möjligt, bara man tror på detoch gör vad som krävs ... :) Skulle vara roligt att se den där filmen!

2010-07-23 @ 12:27:36
URL: http://danielssonanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0