Dags för EM

Från fotbolls-VM till friidrotts-EM. Det sistnämnda börjar idag och platsen är Barcelona. Ärligt talat är det inte så superintressant med tanke på att USA och Afrika inte är med och att därmed många av de allra bästa är borta och nivån på tävlingarna sjunker betydligt. I svensk synvinkel kommer det förmodligen också bli ett väldigt medaljfattigt mästerskap. Christian Olsson var den enda jag trodde skulle ha en chans till medalj men nu när han är borta så ser det mörkt ut. Har vi tur kan kanske Linus Thörnblad klara det men han har förr visat sig vara väldigt ostabil i mästerskap och även om han hoppat bra så har jag inte så höga förväntningar på honom, men han får gärna överraska mig. Först är det ett kval ikväll han måste fixa. En annan som har kvalat idag är Carolina Klüft och det var med nöd och näppe hon tog sig vidare till final. Efter usla resultat tidigare i år och utan att klara kvalgränsen in till EM så fick hon ändå åka och idag hoppade hon betydligt bättre och lyckades ta sig vidare som 12:e och sista kvinna. Självklart kul men jag tror hon får det svårt i finalen, men hon har i alla fall motbevisat kritiken om att hon inte har något att göra i ett EM. 

För övrigt tror jag också att Michel Tornéus kan överraska i längdhoppet.
När inte amerikanerna och afrikanerna är med är det ganska ointressantt att titta på de normalt roligaste grenarna, löpgrenarna (möjligtvis med undantag för 200 m där Wissman springer) så nu ser jag mest fram emot herrarnas spjut och den nordiska kampen mellan Thorkildsen och Pitkämäki. Är dock väldigt säker på att norrmannen enkelt kommer vinna och även briljera. 

Till sist tycker jag att TV4 borde förbjudas att sända sportevenemang. Det var en katastrof under fotbolls-VM med reklampauser i stort sett hela tiden och med ett mellansnack man var tvungen att följa på webben. Nu i friidrotts-EM är reklamen lika irriterande som vanligt men jag stör mig också något så oerhört på kommentatorerna och "experterna". Att som "experten" Mattias Sunneborn säga att svenska folkets kritik mot Carro beror på avundsjuka tycker jag bara är idiotiskt... Nä, ge mig Jacob Hård istället, den mannen vet vad han pratar om!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0