Svenska segrar

Gårdagen var ju späckad med handbollsmatcher vilket var superbra! Damerna spelade sin första EM-match där storfavoriterna Tyskland stod för motståndet. Matchen var väldigt jämn rakt igenom men svenskorna lyckades överraskande vinna med 27-24 om jag inte minns helt fel. Mycket tack vare Terese Islas Helgesson som gjorde några väldigt avgörande mål i slutet och jag förstår inte varför hon inte fick spela mer, hon är enligt mig en av Sveriges absolut bästa spelare. Kommentatorerna pratade om att det var en av Sveriges bästa matcher någonsing men själv vet jag inte om jag helt kan hålla med om det. Svenskorna är ju mästare på tekniska fel och slarv med bollen och det blev mycket sånt i den här matchen också. Sen så är ju Linnea Torstensson lika hypad i damlandslaget som Kim Andersson i herrlandslaget men det är inte ofta dom presterar då de betyder som mest. Torstensson var riktigt dålig i den här matchen och hennes utvisning i slutminuterna kunde ha kostat Sverige vinsten. Bättre var då mästerskapsdebutanten Jamina Roberts som jämfört med Torstensson inte tvekade en sekund när hon hade bollen i händerna. Sedan var också Gabriella Kain grym i målet!

Senare på kvällen spelades två matcher i World Cup för herrar. Danmark vann mot Norge och sedan var det Sveriges tur att ta sig an Island. Jämt även i den matchen och svenskarna gick till paus med ledning. Men efter halvtidsvilan hände något, Sverige gjorde endast två (!) mål på fjorton minuter och Island var i stort sett ikapp. Men svenskarna tog sig samman och drog återigen ïfrån och vann matchen med 31-26.

Diskussionen angående vilka målvakter som ska stå i VM är ju i full gång och det finns ju ett antal att välja på. Igår fick Palicka chansen att visa vad han går för och i media fick han dålig kritik för sin insats. Själv tycker jag han gjorde det helt okej och var till och med riktigt bra i andra halvlek, men sen finns det nog andra (Beutler och Andersson) som är bättre.

Ikväll är det nya matcher. Damerna möter Ukraina klockan 17:45 och herrarna spelar final mot Danmark klockan 20:30. Ikväll hoppas jag på att Robin Andersson får chansen att spela lite mer också. Kom igen Staffan och Ola, snälla?

Sen längtar jag tills jag får se den HÄR reklamen rulla på tv:n.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0