It's my choice

Idag gick vi bara ett par timmar i skolan eftersom vi under dagen har fått besök av representanter från de olika partierna, och dom har pratat om valet till EU-parlamentet. Innan den här dagen har jag egentligen inte tänkt så mycket över valet, knappt vetat vad det har handlat om. Men efter dagens olika samtal har jag insett att jag nog måste gå och rösta ändå. Jag har fått en mycket bättre inblick i vad EU handlar om, även om det fortfarande är ganska luddigt och förvirrande vad de alla partierna tycker om det. Jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska rösta utan måste göra lite mer research och se vad som passar mig. Egentligen vill jag bara plocka ut tankar och åsikter från var och ett av partierna och göra mitt egna lilla parti, men jag har inga planer på en karriär som politiker så det blir nog inget av med det. :p

Men ärligt talat, det är faktiskt viktigt att rösta. När vi väl har en möjlighet att påverka så är det klart att man ska ta den chansen, även om man liksom mig inte är så jätteintresserad av politik. Det finns så många länder där rösträtt är något man dagligen kämpar för. Vi är lyckligt lottad här i Sverige. Jag måste också säga att det känns väldigt vuxet att ens sitta här och skriva om politik och rösträtt. Att rösta i EU-valet är den första riktigt "vuxna" grejen jag gör som 18-åring och jag känner mig plötsligt otroligt gammal!
 
För övrigt har det inte hänt så mycket idag. JAg har nån liten huvudvärks-djävul som sitter på min axel och ger mig huvudvärk med jämna mellanrum, något som håll på i flera dagar nu och det är jävligt tröttsamt.
I morgon har jag sista nationella provet i engelska, den muntliga delen. Jag är i vanliga fall bra på att snacka engelska men så fort det är en lärare i närheten blir jag skitnervös och får knappt fram ett ord, något jag har fått diskuterat MASSVIS med gånger med min engelskalärare. Förhoppningsvis går det okej i morgon men jag oroar mig inför ämnena som vi ska prata om - IT & Technology. Kom igen! Jag är tjej! Jag kan ingenting om sånt! Aja, håll tummarna för mig. :)

Nu ska jag sätta mig och titta på andra semifinalen i Eurovisionsfestivalen.
See ya!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0