Fasligt mycket sport

Det bästa/värsta med vinterhelger är att det visas så himla mycket sport på tv:n. Jättebra och mysigt om man inte har nåt annat att göra men har man däremot en massa läxor är det inte lika bra. I helgen blev det så att läxorna fick vänta medan jag agerade svensk supporter i soffan. Inte det smartaste kanske men jag kan faktiskt också skylla på att jag blivit förkyld (IGEN!) och inte orkade vara så intellektuell.

Här är ett litet referat av allt jag tittat på i helgen:

Handbolls-VM Sverige-Kongo
Sverige har hamnat i Dödens Grupp i detta VM och första motståndarna Kongo skulle vara det enklaste, men efter en bedrövlig start var bara lika i halvlek. Premiärnerver måntro? I andra halvlek spelade tjejerna ett helt annat spel och kunde till slut enkelt vinna med 28-19.

Handbolls-VM Sverige-Brasilien
Sveriges andra match skulle bli ett betydligt tuffare, särskilt då Brasilien oväntat vunnit mot Frankrike. Sverige började bättre än matchen mot Kongo och i halvlek skiljde det sex bollar. En bit in i andra halvlek hade Sverige utökat den ledningen till åtta bollar. Då började Brasilien upphämtningen, samtidigt som Sverige inte riktigt fick till det. Ett inte lika bra försvarsspel och mycket slarv ledde till att det bara skiljde en boll i slutminuten. Sverige höll turligt nog undan och kunde vinna med 26-23.

Handboll U21 Ramvik-Östersund
I lördags spelade Ramvik hemmamatch mot Östersund och det blev en riktigt rysare. Tyvärr förlorade Ramvik till slut med 30-33 efter en ganska ful match. Det är bara att ta nya tag!

Handboll Elitserien Guif-Sävehof
När SVT äntligen visar Guif på tv:n så var det självklart att jag skulle missa matchen, igår pga av att Ramvik spelade samtidigt. Hann i alla fall se slutet av första och hela andra halvlek. Tyvärr är det inte riktigt samma Guif i år som ifjol. Bla så stämmer inte försvarsspelet till hundra procent och laget kan då inte spela deras snabba kontringsspel som är deras farligaste vapen. Sävehof vann ganska enkelt igår och slutresultatet blev 32-26. Nu gäller det att Guif hittar tillbaka till det som gjorde dom till finalister ifjol.

Hockey Elitserien Modo-Färjestad
När det är så här mycket sport som det är på vinterhelgerna måste man prioritera vad som ska ses och eftersom Guif spelade samtidigt som Modo igår så hann jag bara se sista perioden i hockeyn. Men vilken period! Efter att ha legat under med 3-1 så reducerade Modo först till 3-2 genom Skröder och sen när laget spelade boxplay så lobbpassade (!) Näslund till Svartvadet som var alldeles fri mot målvakten och kunde då kvittera. Det blev inget mål i förlängningen men Modo fick i alla fall med sig ett poäng.

Skidskytte
Det har även varit massor med skidskytte i helgen men eftersom det varit mycket annat också så har jag inte kunnat se på allt. Nu när jag sitter här kommer jag knappt ihåg vad jag sett men det har ju gått både bra och mindre bra för Sverige. Idag var det stafetter som stod på schemat och herrarna lyckades ta en sjätte plats i ett lopp där junioren Fredrik Lindström imponerade. 
Damerna lyckades ytterligare lite bättre och kammade hem en fjärde plats. Sverige låg riktigt bra till inför andra sträckan med då strulade ACO till det i det liggande skyttet och Sverige hamnade efter.

Skidor Sprint
Det har inte bara varit skidåkning med vapen utan även vanlig skidåkning med då i sprintform. Igår gjorde Hanna Falk en riktigt bragd då hon lyckades vinna i blott sin andra VC-start. Idag då det även var stafetter här så lyckades Falk och Ida Ingemarsdotter följa upp gårdagens succé och slutade på andra palts. Herrarna med Robin Bryntesson och Björn Lind hamnade även dom på pallen då två åkare föll på sista sträckan och Sverige kunde avancera. 

Tror det var all sport den här helgen men det skulle inte förvåna mig om det är nåt jag glömt. :p
Konsekvenserna av allt detta tv-tittande är att det blir en väldig massa läxläsning för mig de närmaste dagarna. Men det är det värt! Hoppas bara jag hinner göra undan det inför nästa helg för då är det dags igen! Nästa helg ska jag faktiskt också försöka klämma in bion också för det blev tyvärr inte av den här helgen som planerat.


Johanna Alm var en av Sveriges bästa spelare mot Brasilien.


Vi hörs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0